Κυριακή, 6 Μαρτίου 2011

Αντιμετώπιση του στρες


Το στρες είναι μια πραγματικότητα της ζωής που έχει καλές και κακές όψεις. Το στρες που νιώθει ένας ορειβάτης, ένας οδηγός αγωνιστικού αυτοκινήτου ή ένας ηθοποιός μπορεί να είναι τονωτικό και ενισχυτικό της ζωής. Αλλά, για πολλούς ανθρώπους, το στρες σημαίνει μια κατάσταση σχεδόν συνεχούς και περιττής τάσης και ανησυχίας, που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε χρόνια ανησυχία, κατάθλιψη, ψυχασθενικά συμπτώματα και αρρώστια. Ευτυχώς, με την παρακολούθηση του επιπέδου του στρες και τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων έγκαιρα, αυτά τα προβλήματα μπορεί συνήθως ν' αποφευχθούν.




Ο τρόπος με τον οποίο αντιδράτε στο στρες εξαρτάται κατά ένα μέρος από την προσωπικότητά σας, κατά ένα μέρος από την εμπειρία και κατά ένα μέρος από το είδος και τη διάρκεια του στρες. Οι ψυχίατροι έμαθαν, στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, ότι τα μάχιμα τμήματα μπορούσαν ν' αντιδράσουν με θάρρος κι ενθουσιασμό πολλούς μήνες, αλλά -μετά απ' αυτό το διάστημα και οι πιο σκληροί πάθαιναν κόπωση μάχης. Το ίδιο ισχύει για την καθημερινή ζωή.

Μια απαιτητική εργασία ή ένα δύσκολο άθλημα μπορεί να είναι στην αρχή τονωτικά, αλλά, αν οι πιέσεις είναι αδιάκοπες, μπορεί στο τέλος ν' αρχίσει το άτομο να υποφέρει. Το ιδανικό είναι η ανησυχία που προκαλείται από το στρες να είναι μια προσωρινή κατάσταση που φεύγει όταν ξεπεραστεί η δυσκολία. Μόνο όταν τα συναισθήματα της ανησυχίας επιμένουν και κυριαρχούν στη ζωή ενός ατόμου, μπορεί να γίνουν σταδιακά αιτία αρρώστιας.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟ
Η ένταση του στρες είναι ανάλογη με τον αριθμό και τη σημασία των γεγονότων και αλλαγών που χρειάστηκε ν' αντιμετωπίσετε, όπως π.χ. είναι οι θάνατοι, οι αλλαγές στη δουλειά ή οι προαγωγές, κάθε σοβαρή αρρώστια στην οικογένεια, μετακομίσεις, συζυγικές δυσκολίες, οικονομικά προβλήματα ή επικείμενη γέννηση παιδιού. Οι πιο πολλοί άνθρωποι μπορούν ν' αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά μια ή δυο τέτοιες αλλαγές, αλλά τρεις μπορεί να κάνουν τη ζωή δύσκολη, ενώ τέσσερις ή περισσότερες είναι γενικά πολύ περισσότερο από εκείνο που μπορεί ν' αντιμετωπίσει κάποιος αποτελεσματικά.
Ενδείξεις και συμπτώματα
Μια άλλη μέθοδος είναι να είστε ενήμεροι για τις φυσικές ενδείξεις. Τα σώματά μας είναι φτιαγμένα έτσι, ώστε ν' αντιδρούν στο στρες φυσικά μάλλον, παρά πνευματικά, μια αντίδραση γνωστή σαν «μάχη ή φυγή». Αυτό σημαίνει ότι η αντίδραση του ανθρώπου σε μια απειλή είναι είτε η μάχη είτε η φυγή. Η προετοιμασία γι' αυτές τις φυσικές αντιδράσεις είναι το γρηγορότερο χτύπημα της καρδιάς, το σφίξιμο των μυών, η ανόρθωση των τριχών και η εφίδρωση. Αν η απειλή είναι συναισθηματική ή πνευματική μάλλον, παρά φυσική, έχουμε τις ίδιες αντιδράσεις, αλλά είναι ακατάλληλες. Το γρήγορο χτύπημα της καρδιάς και το ίδρωμα των χεριών δε μας βοηθούν πολύ, αν πρέπει να βγάλουμε λόγο. Με τον καιρό, η χρόνια ανησυχία μπορεί να κάνει τις σωματικές αλλαγές που σχετίζονται με το στρες να γίνουν λίγο-πολύ μόνιμες. Συμπτώματα όπως οι συνεχείς πονοκέφαλοι, αρρυθμίες, δυσπεψία, πόνοι στην πλάτη και σοβαρές δερματικές παθήσεις είναι πιθανά αποτελέσματα. Αν δείτε ότι πάσχετε από πολλά φυσικά συμπτώματα που δεν εξηγούνται ιατρικά, είναι πιθανό να υποφέρετε από έντονο στρες.
Τι μπορεί να γίνει;
Αν εσείς ή ένα μέλος της οικογένειάς σας πιέζεται, φροντίστε να λύσετε το πρόβλημα. Πρώτα, πρέπει ν' αναγνωριστούν και ν' αντιμετωπιστούν οι παράγοντες που προκαλούν το στρες. Βοηθάει συνήθως να μιλάτε με ειλικρίνεια μ' αυτούς που βρίσκονται στην πηγή του προβλήματος (σύζυγο, παιδιά, γονείς, εργοδότη...). Αν η ανησυχία σας έχει σαν αποτέλεσμα φυσικά συμπτώματα ή ψυχικά προβλήματα όπως η κατάθλιψη, ζητήστε συμβουλή από το γιατρό σας. Μπορεί να σας συστήσει μια σύντομη φαρμακευτική αγωγή, που είναι μόνο η εκκίνηση για τη θεραπεία μάλλον, παρά μια λύση από μόνη της.
Το πιο σπουδαίο είναι να δημιουργήσετε μια νέα, πιο θετική στάση έναντι στη ζωή και τη λήψη αποφάσεων: συγκέντρωση στο παρόν, αναγνώριση των προβλημάτων που αντιμετωπίζετε, λήψη αποφάσεων και γρήγορη ενέργεια. Το να διαθέτετε χρόνο για τον εαυτό σας, μακριά από τη δουλειά και τις καθημερινές σας σκοτούρες, είναι ένα καλό αντίδοτο για το στρες. Μη γυρνάτε αμίλητοι όλη την ημέρα, σκεφτόμενοι τις ατυχίες σας εντελώς αντιπαραγωγικά. Ακόμα κι αν νιώσετε κατάπτωση, κάντε ένα γρήγορο περίπατο γύρω από το τετράγωνο σας ή βρείτε μια άλλη δραστηριότητα, που θα σας δώσει χαρά και θα σας επιτρέψει να χαλαρώσετε.

Πώς να ανακουφιστείτε:
Αναπόφευκτα, το στρες θα σας δημιουργήσει ένταση από καιρό σε καιρό, αλλά υπάρχουν μέθοδοι που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να χαλαρώσετε. Πολλές απ' αυτές μπορεί να γίνουν οπουδήποτε, οποτεδήποτε. Μπορείτε να προσπαθήσετε συνειδητά να επιβραδύνετε την αναπνοή σας, παίρνοντας βαθιές, κανονικές αναπνοές κάθε πέντε λεπτά, οποτεδήποτε νιώθετε την επιδρομή της έντασης.
Ή μπορεί να δοκιμάσετε μια απλή μέθοδο αυτοσυγκέντρωσης: απλά καθίστε στητοί με τα μάτια κλειστά σ' ένα ήσυχο δωμάτιο και αδειάστε το μυαλό σας από κάθε σκέψη, συγκεντρωμένοι σε μια εικόνα που δεν έχει συναισθηματικές έννοιες. Βαθμιαία, μεγαλώστε τη διάρκεια της   περιόδου   αυτοσυγκέντρωσης από 5 λεπτά δυο φορές την ημέρα σε 20 λεπτά για κάδε συνεδρία. Όλες οι μορφές έντονης φυσικής άσκησης βοηθούν στην ανακούφιση από την ένταση που προκαλεί το στρες. Επιπλέον, η κούραση μετά την έντονη άσκηση βοηθάει στο να κοιμηθείτε βαθιά. Ξυπνάτε αναζωογονημένοι, με ξύπνιο μυαλό και μεγαλύτερη ικανότητα συγκέντρωσης, απαραίτητες προϋποθέσεις για ν' αντιμετωπίσετε το στρες πιο αποτελεσματικά.


Πηγή
http://www.ygeiaonline.gr/