Δευτέρα, 20 Ιουνίου 2011

Τενοντίτιδα: H πάθηση της εποχής



Μπορείτε να σκεφτείτε ένα νόσημα του μυοσκελετικού συστήματος που να απειλεί στον ίδιο βαθμό έναν πρωταθλητή του τένις με...

έναν υπάλληλο γραφείου; Κι όμως, είναι οι τενοντίτιδες, με διαφορετική κάθε φορά εντόπιση, οι οποίες έχουν πραγματικά ευρεία κατανομή αφορώντας στην ουσία τον καθένα.
Η τενοντίτιδα αντιμετωπίζεται συχνά στις μέρες μας κυρίως λόγω της εισβολής των ηλεκτρονικών υπολογιστών στη ζωή μας, αλλά και εξαιτίας της καθιστικής ζωής. Η τενοντίτιδα προκαλεί πόνο στο σημείο που δημιουργείται, ο οποίος συνήθως περιορίζει την κίνηση.



Οι τένοντες είναι μια ισχυρή και εύκαμπτη δέσμη ινών που συνδέουν τους μυς με τα κόκαλα, έτσι ώστε όταν κινούνται να τα μετακινούν μαζί τους. Είναι υπεύθυνοι δηλαδή, για την κίνησή μας, αλλά και για να μπορούμε να περπατάμε, να τρέχουμε, να σηκώνουμε βάρη και όχι μόνον. Όπου δηλαδή, υπάρχουν μύες στο σώμα υπάρχουν και τένοντες. Οι τένοντες βέβαια, ποικίλλουν σε μέγεθος και σχήμα.

Ορισμένοι είναι πολύ μικροί, όπως αυτοί που προκαλούν τις κινήσεις των δακτύλων, και άλλοι είναι πολύ μεγαλύτεροι, όπως ο Αχίλλειος τένοντας στην πτέρνα. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτοί οι τένοντες κινούνται ομαλά και σταθερά, καθώς ο μυς συσπάται. Στην τενοντίτιδα όμως, παραβλάπτεται αυτή η ομαλή κινητικότητα του τένοντα, ο τένοντας αποκτά φλεγμονή και οι κινήσεις γίνονται αρκετά επώδυνες. Η τενοντίτιδα ή, όπως επιστημονικά αποκαλείται, τενοντοελυτρίτιδα αφορά κυρίως τις αρθρώσεις των καρπών, των αγκώνων, των ώμων, των ισχίων, των γονάτων και των αστραγάλων και διακρίνεται σε χρόνια και οξεία. Πόνος στην περιοχή του τένοντα, που μερικές φορές μπορεί να είναι και αντανακλαστικός (π.χ. να υπάρχει τενοντίτιδα στον αγκώνα αλλά να πονάει ο καρπός). Περιορισμός των κινήσεων λόγω του πόνου, ο οποίος μπορεί να προκαλέσει ακόμα και αγκύλωση σε κάποιες αρθρώσεις (συνήθως παρατηρείται στον ώμο).

Πώς προκαλείταιΗ μυϊκή υπερλειτουργία είναι η κύρια αιτία της τενοντίτιδας. Όταν ο μυς «δουλεύει» παραπάνω από τις δυνατότητες του, ο τένοντας κουράζεται και δημιουργείται φλεγμονή. Συνήθως, τα άτομα ξεκινούν ένα πρόγραμμα γυμναστικής ή αυξάνουν το επίπεδο των ασκήσεών τους και αρχίζουν να εμφανίζουν συμπτώματα τενοντίτιδας. Ο τένοντας αδυνατεί να προσαρμοστεί στο νέο επίπεδο δραστηριότητας και αυτή η κατάχρηση οδηγεί με τη σειρά της σε φλεγμονή και τενοντίτιδα. Μια άλλη συχνή αιτία εμφάνισης κλινικής εικόνας τενοντίτιδας σχετίζεται και με τις δομικές αλλαγές που συμβαίνουν στον τένοντα με την πάροδο της ηλικίας. Καθώς ο άνθρωπος μεγαλώνει, οι τένοντες χάνουν μεγάλο μέρος της αρχικής τους ελαστικότητας και ευκινησίας, κάτι που οφείλεται σε άγνωστους παράγοντες με πιο πιθανό ίσως, τις αλλαγές στα αιμοφόρα αγγεία που τροφοδοτούν τους τένοντες. Μερικές φορές υπάρχει και κάποια ανατομική αιτία που προκαλεί την τενοντίτιδα. Αν ο τένοντας δεν έχει στη διάθεσή του κάποια δίοδο μέσω της οποίας να μπορεί να κινηθεί, είναι πολύ πιθανό να ερεθιστεί και αυτό να οδηγήσει στην πρόκληση φλεγμονής. Ωστόσο, η τενοντίτιδα μπορεί να αποτελεί και το πρώτο σύμπτωμα κάποιας δυσλειτουργίας των νεύρων και των μυών.

ΑντιμετώπισηΣτη θεραπευτική φαρέτρα της τενοντίτιδας περιλαμβάνονται αρκετά φάρμακα, με εξέχουσα θέση τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, που ανακουφίζουν από τον πόνο και ταυτόχρονα βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής.
Ανάλογα με την περίπτωση, η τενοντίτιδα μπορεί να αντιμετωπιστεί με:
- Φαρμακευτική θεραπεία (με αντιφλεγμονώδη φάρμακα που χορηγούνται από το στόμα ή με ενδομυικές ενέσεις).
- Με βαθιά υπεραιμία (π.χ. με παγοθεραπεία- τοποθέτηση πάγου πάνω στην τραυματισμένη περιοχή κ.λπ.).
- Βασικό «εργαλείο» για την αντιμετώπιση της τενοντίτιδας είναι η φυσικοθεραπεία, η οποία περιλαμβάνει ειδικές ασκήσεις φόρτισης και χαλάρωσης των μυών.
- Τοπικές εγχύσεις κορτιζόνης για να υποχωρήσει γρήγορα η φλεγμονή, σε περίπτωση που η άρθρωση κινδυνεύει να πάθει αγκύλωση.
- Στις χρόνιες τενοντίτιδες είναι απαραίτητη από την αρχή η έγχυση κορτιζόνης, ακόμα και αν η κινητικότητα δεν έχει περιοριστεί.

Επιβαρυντικοί παράγοντεςΓια να αποφύγετε τα συμπτώματα της τενοντίτιδας, αλλά και τους αφόρητους πόνους της, φροντίστε να αποφύγετε ό,τι επιβαρύνει τους τένοντές σας.
- Η καταπόνηση των χεριών λόγω εργασίας.
- Η έλλειψη άσκησης.
- Η λάθος άσκηση (όσοι προσπαθούν να αυξήσουν γρήγορα τον όγκο τους βάζοντας πολλά κιλά έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα: δημιουργείται φλεγμονή, και σε αυτή την περίπτωση ο μυς δεν γυμνάζεται).
-Το υπερβολικό στρες (οι μύες βρίσκονται διαρκώς σε σύσπαση και δεν προλαβαίνουν να ξεκουραστούν). Επιπλέον, η κατασκευή του μυϊκού συστήματος (η οποία μπορεί να βελτιωθεί με άσκηση) παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία τενοντίτιδας.

Πηγή
http://health.eportal.gr