Τετάρτη, 6 Απριλίου 2011

Η «συνταγή» κατά του Αλτσχάιμερ


Επιμέλεια: Ρούλα Τσουλέα
Η συστηματική κατανάλωση καφέ ή τσαγιού και καρυδιών, η τακτική γυμναστική και η επαρκής έκθεση στον ήλιο μπορεί να είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να αποφύγουμε τη νόσο του Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με νέες μελέτες.

Η νόσος Αλτσχάιμερ και οι άλλες μορφές άνοιας προσβάλλουν 160.000 ανθρώπους στην Ελλάδα, 7.300.000 στην Ευρώπη και 28.000.000 παγκοσμίως. Το 50%-60% αυτών των ασθενών πάσχουν από τη νόσο, αλλά οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να τριπλασιαστούν μέχρι το 2050 λόγω της συνεχούς αύξησης του προσδόκιμου επιβίωσης, με συνέπεια, οι ανοϊκοί ασθενείς παγκοσμίως να ξεπεράσουν τα 100 εκατομμύρια.


Ομως, ένα φλιτζάνι καφέ ή τσάι την ημέρα μπορεί να παράσχει σημαντική προστασία από τη νόσο. Και τα δύο ροφήματα μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας κατά σχεδόν 40%, σύμφωνα με μελέτη που παρουσιάστηκε στο Διεθνές Συνέδριο για τη Νόσο Αλτσχάιμερ, που πραγματοποιείται στη Χαβάη. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας είπαν ότι τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών που συστηματικά πίνουν τσάι, έχουν 37% λιγότερες πιθανότητες άνοιας απ΄ ό,τι οι συνομήλικοί τους που δεν έπιναν τσάι.

Αντίστοιχα, όσοι πίνουν τουλάχιστον πέντε καφέδες την εβδομάδα μειώνουν κατά 20% τον κίνδυνο, σε σύγκριση με όσους δεν πίνουν καθόλου καφέ.

Τα καρύδια επίσης μπορούν να μας προφυλάξουν από τη νόσο, σύμφωνα με μία άλλη μελέτη. Σε αυτήν, επιστήμονες από το Ιδρυμα Βασικής Ερευνας για τις Αναπτυξιακές Αναπηρίες, στη Νέα Υόρκη, έδωσαν σε ποντίκια διατροφή πλούσια σε καρύδια, διαπιστώνοντας πως αυτή βελτίωσε κατακόρυφα τις μαθησιακές ικανότητες και τη μνήμη τους.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι το ίδιο όφελος αποκομίζουν και οι άνθρωποι, αλλά θα βεβαιωθούν μόλις ελέγξουν τη θεωρία τους και σε κλινικές μελέτες. «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η κατανάλωση καρυδιών μπορεί να ελαττώσει τον κίνδυνο, καθυστερώντας την έναρξη ή επιβραδύνοντας την εξέλιξη της νόσου Αλτσχάιμερ», είπαν στους συνέδρους.

Ρόλο όμως δεν παίζει μόνον το τι τρώμε και το τι πίνουμε. Αλλες μελέτες έδειξαν πως υπάρχουν και άλλες παράμετροι του τρόπου ζωής, οι οποίες μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο άνοιας.

Σύμφωνα με μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βοστώνης, η συστηματική γυμναστική με ήπια ή μέτρια ένταση (από το γκολφ μέχρι το πολύ ελαφρύ τρέξιμο) μπορούν να μειώσουν έως 40% τις πιθανότητες για εμφάνιση Αλτσχάιμερ. Σε αυτήν τη μελέτη συμμετείχαν 1.200 εθελοντές. Οσο πιο πολύ γυμνάζονταν τόσο μεγαλύτερο όφελος στη μνήμη τους αποκόμιζαν- ιδίως οι άντρες.

«Αυτή η μεγάλη μελέτη παρέχει ισχυρά στοιχεία που ενισχύουν τα ήδη υπάρχοντα για την προστατευτική δράση της γυμναστικής στις νοητικές λειτουργίες», λέει ο καθηγητής Κλάιβ Μπάλαρντ, από την Εταιρεία Αλτσχάιμερ της Βρετανίας. «Ουσιαστικά επιβεβαιώνει το παλιό γνωμικό: ό,τι είναι καλό για την καρδιά, είναι και για το μυαλό. Είτε λοιπόν πάει κανείς για γκολφ είτε κάνει έναν περίπατο με γρήγορο βήμα ή περπάτημα στον διάδρομο, χρειάζεται 30 λεπτά τη φορά, πέντε ημέρες την εβδομάδα, για να ωφελήσει το μυαλό- και ασφαλώς την καρδιά του. Και αυτό είναι ανεξάρτητο από την ηλικία».

Η επαρκής έκθεση στον ήλιο είναι επίσης απαραίτητη. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Εξετερ μελέτησαν περισσότερους από 3.300 εθελοντές ηλικίας 65 ετών και άνω, διαπιστώνοντας πως όσοι είχαν ανεπάρκεια σε βιταμίνη D διέτρεχαν πενταπλάσιο κίνδυνο να νοσήσουν, σε σύγκριση με όσους δεν είχαν την ανεπάρκεια αυτή.

Η βιταμίνη D παράγεται κυρίως από το δέρμα, όταν αυτό εκτίθεται στον ήλιο. Υπάρχουν όμως και καλές διατροφικές πηγές της, όπως τα λιπαρά ψάρια (όπως ο σολομός, το σκουμπρί, η ρέγγα, η σαρδέλα) και τα ιχθυέλαιά τους (όπως το μουρουνέλαιο). Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι μία προοδευτικά εξελισσόμενη ασθένεια που προσβάλλει τον εγκέφαλο και προκαλεί απώλεια μνήμης, σύγχυση, διακυμάνσεις της ψυχικής διάθεσης καιστα τελικά στάδιά της- απώλεια της ικανότητας ομιλίας, βάδισης και κατάποσης.

Πηγή
http://ygeia.tanea.gr