Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2011

Τα πάντα για την κούραση



Η κούραση είναι αναμφισβήτητα πολυδιάστατο θέμα και παγκόσμιο φαινόμενο,
που πολύ συχνά επηρεάζει και ταλαιπωρεί 2 στους 3 ανθρώπους. Σύμφωνα με τον πιο πρόσφατο ορισμό, «η κούραση ισοδυναμεί με αδυναμία, που οφείλεται σε υπερβολική προσπάθεια».
Συχνά αναρωτιόμαστε, γιατί είμαστε κουρασμένοι. Ο μοντέρνος τρόπος ζωής μας δοκιμάζει διαρκώς: έντονοι ρυθμοί, χρονοδιαγράμματα, στρες, υπερβολική σωματική ή πνευματική προσπάθεια, ασταθείς διατροφικές συνήθειες είναι παράγοντες που οδηγούν στην έντονη καταπόνηση του οργανισμού.


Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ότι νιώθουμε εξαντλημένοι πριν ακόμη τελειώσει η εργασία μας, ενώ το απόγευμα αισθανόμαστε ήδη «βαριά», αποζητώντας τον ύπνο για να ξεκουραστούμε. Άλλοτε πάλι αδυνατούμε να συγκεντρωθούμε στην εργασία μας ή δε βρίσκουμε την απαιτούμενη ενέργεια για να προσφέρουμε στον εαυτό μας τη διασκέδαση που χρειάζεται.
Οι αιτίες της κούρασης μπορούν να διαχωριστούν σε δύο βασικές κατηγορίες. Η πρώτη περιλαμβάνει τις αιτίες, που οφείλονται σε ασθένειες και η δεύτερη τις αιτίες που σχετίζονται με τον καθημερινό τρόπο ζωής, με τις οποίες και θα ασχοληθούμε εκτενώς.

Υπερκόπωση
Αν θεωρείτε ότι απαιτούνται σημαντικά αποθέματα πνευματικής και σωματικής ενέργειας για να πραγματοποιήσετε τις πολυάριθμες και απαιτητικές δραστηριότητές σας (π.χ. σύγχρονοι εργαζόμενοι), τα οποία σε εσάς μειώνονται συνεχώς, ή ακολουθείτε διατροφή ελλειπή σε θρεπτικά συστατικά και νιώθετε συστηματικά αδυναμία, τότε θα πρέπει να διερωτηθείτε μήπως τυχόν έχετε φθάσει στα όρια της υπερκόπωσης.
Πνευματική κούραση
Αν αδυνατείτε να συγκεντρωθείτε, χρειάζεται να ξαναδιαβάσετε πολλές φορές μια φράση για να την καταλάβετε, η μνήμη συχνά σας προδίδει ή βρίσκεστε σε περίοδο έντασης (π.χ. φοιτητές, σπουδαστές) και δεν έχετε καθαρό μυαλό για ταχεία απομνημόνευση στοιχείων, τότε μάλλον αντιμετωπίζετε πνευματική κούραση.
Στιγμιαία κούραση
Ανήκετε στους ανθρώπους που έχουν μεταβλητό ωράριο εργασίας ή δουλεύουν νύχτα; Είστε μήπως αθλητής που την «κρίσιμη» στιγμή θέλετε να τα καταφέρετε και η ενέργειά σας δεν επαρκεί; Χρειάζεται να είστε συγκεντρωμένοι αλλά τα αποθέματα ενέργειας σας προδίδουν; Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει η ανάγκη στιγμιαίας τόνωσης, που έρχεται να λύσει τη στιγμιαία κόπωση για κάποιες ώρες.
Κούραση λόγω αδυναμίας / ανάρρωσης
Εάν οι διατροφικές σας συνήθειες έχουν διαταραχθεί ή παραμεληθεί, δυσκολεύεστε να προσαρμοστείτε στις καιρικές αλλαγές ή βρίσκεστε σε ανάρρωση, τότε το σώμα σας είναι εξασθενημένο, τα αποθέματα ενέργειας του οργανισμού σας έχουν εξαντληθεί και νιώθετε κούραση λόγω αδυναμίας.
Κούραση λόγω έλλειψης σιδήρου
Ο σίδηρος είναι απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας κι όμως δεν τον προσλαμβάνουμε πάντα στις απαιτούμενες ποσότητες. Η έλλειψη σιδήρου γίνεται αισθητή αρχικά με συμπτώματα ανορεξίας, θαμπά και εύθραυστα μαλλιά, ωχρό δέρμα ή κρυάδες. Για να μην αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους συμπτώματα, οι ομάδες που ακολουθούν διατροφή ελλιπή σε σίδηρο (π.χ. χορτοφάγοι, έγκυες και οι πιο ηλικιωμένοι) θα πρέπει να οπωσδήποτε να καλύπτουν το συγκεκριμένο έλλειμμα.
Πηγή
http://odosomorfias.blogspot.com