Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Τα καλύτερά μας χρόνια

Γράφει η Ιωάννα Δαμηλάτη

Άφησε στην άκρη τη μαυρίλα που σε έντυσαν και κοίτα πίσω αυτά που πέρασαν και θυμήσου πόσο ξένοιαστα ήταν όλα κάποτε. Τότε που η αγνότητα ήταν συνώνυμο της αγάπης. Τότε που μας περίσσευε και δε στέρευε ποτέ. Έβγαινε και η ορμή της αγκάλιαζε κάθε πλάσμα.

Ακόμη ακούω τις φωνές των παιδιών που με φωνάζαν να πάω για παιχνίδι μαζί τους. Η πλατεία μας δεν άδειαζε καθόλου. Και έτρεχα να ζήσω όλα αυτά που μου χάριζε η ηλικία μου. 

Χαμογελάω σαν να βλέπω τη μάνα μου με το αυγό το χτυπημένο με ζάχαρη να τρέχει στη γειτονιά να βρει την αδερφή μου για να την ταΐσει, και εκείνη να της ξεφεύγει και να κρύβεται, ή να κρατάει το στόμα της μπουκωμένο μέχρι να καταφέρει να την τσακώσει και να τη στριμώξει σε κάποια γωνία για να φάει.


Οι ηλιόσποροι έκαναν βουναλάκια στις παρέες των κοριτσιών και το “τσίκι τσίκι” ώσπου να γευτούν τον καρπό γυρίζει ακόμη στα αυτιά μου σαν μελωδία. Οι φωνές των μανάδων έδιναν και έπαιρναν και οι σκούπες στη μέση της φτωχικής γειτονιάς σηματοδοτούσαν κάθε πρωί τα νέα της ημέρας.

Σαν έκτακτο παράρτημα έμοιαζε και τα νέα τα ακούγαμε κι εμείς στο μεσημεριανό τραπέζι που τα ψιθύριζε η μάνα στον πατέρα και κρυφογελούσαμε. Οι ψίθυροι των γυναικών όταν περνούσε κάποιος σταματούσαν αυτόματα και ξανάρχιζαν μόλις προσπερνούσε τα πηγαδάκια.

Μόνο παιδικά χαμόγελα άκουγες και το βράδυ σφυρίγματα των νεαρών της γειτονιάς, που έτσι έδιναν σήμα να βγει η αγαπημένη τους στο παραθύρι για να τη δουν λίγο. Ο πόνος του διπλανού μας δεν ήταν μεμονωμένος. Μοιραζόταν και γινόταν πιο ελαφρύς στους ώμους όλων μας.

Το Σαββατόβραδο για μένα έμοιαζε με γιορτή. Από το πουθενά οι οικογένειες έκαναν τα ωραιότερα γλέντια. Η επόμενη ημέρα ήταν αργία και η διασκέδαση είχε την τιμητική της. Θυμάμαι με τις αδερφές μου να χορεύουμε τσιφτετέλι όταν το ράδιο έπαιζε ρυθμούς που ξυπνούσαν την ανατολίτικη μας φλέβα και τους δικούς μας να καμαρώνουν. Και όταν ακουγόταν ο Μητροπάνος να τραγουδάει το “Νικολή-Νικολή”, ο πατέρας μου μας χόρευε χασάπικο και εμείς με ευλάβεια ακολουθούσαμε τα βήματά του, όπως κάναμε πάντα για να μας δείξει τα βήματα της ζωής που είχαμε να περπατήσουμε.

Τα καλύτερά μας χρόνια είναι αυτά που μας κρατούν σήμερα, είναι εκείνα που ξαλαφρώνουν αυτή την ψυχή που έχει πέσει σε χειμερία νάρκη.

Πηγή
http://metaximas.org