Τρίτη, 7 Μαΐου 2019

Δεν είναι δίαιτα, είναι διατροφή και τρόπος ζωής

Χίλιες και μία δίαιτες θα διαβαστούν από απελπισμένα κορμιά και φέτος –δίαιτα του ανανά, του νερού, του βατράχου, αφαγία κλπ– κι ακόμα δεν έχουμε κατανοήσει πως το κάθε σώμα είναι διαφορετικό, με διαφορετικές ανάγκες. Η διατροφή μας δεν πρέπει να βασίζεται σε θερμίδες αλλά να κατανοήσουμε την αναγκαιότητα της ισορροπίας και να χτίσουμε έναν ανάλογο τρόπο ζωής. Μία δίαιτα από μόνη της ποτέ δε φτάνει, χρειάζεται πρόγραμμα κι αφοσίωση, εννοείται πως απαιτούνται θυσίες και καθημερινή προσπάθεια, όχι απλώς για ένα καλοσχηματισμένο σώμα αλλά για έναν υγιή οργανισμό.

Το καλοκαίρι πλησιάζει και μαζί του πλησιάζει κι η πρώτη μας εμφάνιση στην παραλία, κάτι που κακά τα ψέματα μας αγχώνει και μας κάνει να θέλουμε άμεσα να δούμε μία εμφανή αλλαγή στο σώμα μας. Το άγχος, όμως, κι η πίεση δε βοηθούν πουθενά κι αν αυτό είναι το κίνητρό μας για αλλαγή, τότε ξεκινάμε λάθος.
Το θέμα μας δεν είναι η κορμάρα που θα βγει στην παραλία, αλλά να πάρουμε την απόφαση, μέσα από σωστή διατροφή, συστηματική άσκηση κι έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής, να βελτιώσουμε τον εαυτό μας, χωρίς να τον υποβάλλουμε σε μεγάλες στερήσεις. 

Ακούγεται ιδανικό αλλά παράλληλα δύσκολο, κι όμως είναι περισσότερο εφικτό και σίγουρα μακράν αποτελεσματικότερο απ’ όλες τις δίαιτες εξπρές, που στην καλύτερη να ‘χουν προσωρινά αποτελέσματα, μέσα από υπερβολές κι εξάντληση των ορίων μας.

Αρχίζουμε με τη διατροφή. Ο καημένος ο διαιτολόγος δεν είναι μάγος, αλλά σίγουρα το να μετράς υστερικά τις θερμίδες και να τρέφεσαι μόνο με μαρούλια δε θα σε βοηθήσει πουθενά. Ο διαιτολόγος θα σου βγάλει ένα πλάνο για το πώς να τρέφεσαι σωστά κι ένα πρόγραμμα για να το ακολουθήσεις. Ο διαιτολόγος, όμως, δεν είναι το σώμα σου. Εσύ και μόνο εσύ ξέρεις τις ανάγκες σου και θα τις ικανοποιήσεις, χωρίς όμως να κάνεις τις εξαιρέσεις κανόνα, χωρίς να κάνεις κατάχρηση τρώγοντας ό,τι σου αρέσει σε αλόγιστες ποσότητες. 

Κανείς δεν πέθανε από ένα παραπάνω κρουασάν με σοκολάτα ή μια λαχταριστή βάφλα με παγωτό και το ξέρεις. Ναι να την κάνεις την αμαρτία σου, λοιπόν, αλλά πάντα μέτρο.

Και προχωράμε στην άσκηση. Κάθε αρχή και δύσκολη, ειδικά αν δεν έχεις ποτέ πατήσει το πόδι σου σε γυμναστήριο ή έστω στο πάρκο για ένα τρεξιματάκι. Ακόμα κι αν ανήκεις σε αυτήν την κατηγορία, θα πρέπει να σηκωθείς απ’ τον καναπέ σου. Όσο κι αν προσέξεις το φαγητό σου, ακόμα κι αν καταναλώσεις όλα τα λαχανικά του κόσμου, δε θα ‘χεις το αποτέλεσμα που θες. 

Ίσως χάσεις κάποια κιλά, ναι, όμως δε θα δεις τη διαφορά που ζητάς στο σώμα σου, πάλι θα κοιτάζεις δυσαρεστημένος τον καθρέφτη σου, αφού καμία διατροφή δε θα σου δώσει τη σφριγηλότητα και την τόνωση που θα σου δώσει η άσκηση.

Και τέλος, έρχεται ο τρόπος ζωής. Ίσως αυτό να ‘ναι και το δυσκολότερο κομμάτι αλλά και το πιο βασικό. Ακόμα κι αν έβαλες στη ζωή σου τη διατροφή και την άσκηση, το θέμα είναι για πόσο θα τα διατηρήσεις αυτά κι αν αυτό το κάνεις γιατί έχεις κατανοήσει πόσο ωφέλιμα είναι για την υγεία σου. Συμπληρωματικά, όμως, με όλα αυτά, ο τρόπος ζωής σου έχει να κάνει με όλη την καθημερινότητα και την κοσμοθεωρία σου. 

Το στρες, η κακή διάθεση, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, το άγχος, τα νεύρα, είναι λίγα από αυτά που θα πρέπει να αποβάλεις, αν όχι εντελώς, σε σημαντικό βαθμό, αν όντως θες να σε βελτιώσεις.

Τέλος, μην ξεχνάς πως εσύ είσαι το αφεντικό του εαυτού σου και πως αν τον αγαπήσεις, θα σε αγαπήσει κι αυτός. Κανείς δε γεννήθηκε τέλειος κι ακόμα κι αν προσπάθησε σίγουρα δεν έγινε. Όλοι και πάντα θα έχουμε ελαττώματα, εσύ όμως μη σταματάς ποτέ να προσπαθήσεις να ‘σαι η καλύτερη εκδοχή σου, κι ό,τι δε σου αρέσει να το αλλάζεις μέχρι να φτάσεις εκεί που εσύ θα νιώθεις ευτυχισμένος.


Συντάκτης: Ειρήνη Καμπανού
Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη